Jak UX and UI strony internetowej wpływają na SEO
Nie ma wątpliwości co do tego, że dobra lokata w Google jest dziś jednym z najcenniejszych marketingowych atutów. Miejsce w ścisłej czołówce na odpowiednio dobrane frazy może być istną żyłą złota. Oczywistym jest jednak także to, że to nie ono jest naszym ostatecznym celem. Odwiedziny tysięcy użytkowników przełożą się na najwyższy możliwy zysk wówczas, gdy zadbamy jeszcze nie tylko o atrakcyjność oferty, ale i właściwą postać strony, na której jest ona przedstawiona.
Spójrz na swoją witrynę oczami odbiorcy i uczyń ją USER FRIENDLY
Wiele decyzji zakupowych zapada bardzo szybko, a te, które są efektem dłuższych rozważań i analiz także nierzadko mają u swej genezy impulsywną zachętę. Wiedzą o tym np. projektanci opakowań produktów trafiających na sklepowe półki. Choć z reguły idziemy na zakupy z mniej lub bardziej określonym planem, ostateczna walka o nasze zainteresowanie toczy się właśnie na nich. Umiejętnie przygotowane szaty graficzne, pozwalające łatwo identyfikować zawartość i jej zalety, są tu cennym orężem. Co ma jednak stacjonarny sklep do internetu?
Zasiadając przed komputerem czy biorąc do ręki telefon pozostajemy tym samym konsumentem, z tymi samymi potrzebami, przyzwyczajeniami, określonym sposobem myślenia. Pierwsze kilka sekund spędzanych na danej witrynie decyduje więc o tym, czy tu pozostaniemy, czy też wysiłek włożony w zdobycie dla niej wysokiego miejsca w Google okaże się w naszym przypadku daremny. Dlatego właśnie optymalizacja strony, jeśli ma zaowocować podniesieniem jej marketingowej skuteczności, musi uwzględniać znacznie więcej czynników niż tylko te bezpośrednio istotne z punktu widzenia algorytmów wyszukiwarki. Do podstawowych zagadnień w tym zakresie należy tzw. UX, a więc user experience.
Doświadczenie, jakie towarzyszy użytkownikowi podczas korzystania z witryny ma ogromną rolę i może zdecydować o tym, czy zechce on zapoznać się z dostępną na niej ofertą, a następnie złożyć zamówienie, czy też chaos i niewygoda go od tego odwiedzie. UI z kolei, czyli user interface oznacza kwestię wywieranych u niego wrażeń wizualnych. Serwis musi się z nim komunikować w sposób w pełni zrozumiały i spójny.
Zadbanie o UX oraz UI korzystnie wypływa na SEO i na odwrót
Uwzględnienie obu tych zagadnień pozwala nam stworzyć stronę, która już od pierwszej chwili będzie zachęcała do zakupu, a może to robić, jeszcze zanim zostanie otwarta – dlatego tak ważne są atrakcyjne description. Już tutaj zaczyna się budowanie dobrego wrażenia – pamiętajmy, że nie mamy na to drugiej szansy!
Rzetelne wykonanie optymalizacji już w ogromnym stopniu podnosi walory witryny w zakresie UX i UI. W jej toku trzeba wszak zadbać m.in. o szybkość ładowania, dobrą strukturę i nawigację, czy przystosowanie do roli urządzeń mobilnych, których rola już jest ogromna, a nadal szybko rośnie.
Strona zachęcająca do pozostania na niej i dokonania konwersji będzie miała niski współczynnik odrzuceń, czyli zachowań, w których użytkownik opuszcza ją nie podjąwszy jakiejkolwiek interakcji. To z kolei pozytywnie wpłynie na SEO i ranking strony w Google. UX wraz z UI nie stanowią więc jak widzimy dziedzin zupełnie odrębnych od pozycjonowania, ale się uzupełniają. Dbaj więc o wszystkie te aspekty, a łatwiej Ci będzie zarówno walczyć o dobre lokaty w wyszukiwarce, jak i o zamówienia od tych, którzy już Cię znajdą.
Co więc powinien zrobić Twój zespół SEO, aby strona przynosiła Ci zysk?
Korzystna szata graficzna jest ważniejsza, niż może się wydawać – pamiętajmy o tych sekundach, jakie mamy na to, aby zdobyć zainteresowanie odwiedzającego nas potencjalnego klienta. Jej budowa nie może się jednak odbyć kosztem szybkości ładowania. Cóż nam po atrakcyjnym wyglądzie serwisu, jeśli zniecierpliwiony internauta powraca do wyników wyszukiwania zanim go w pełni zobaczy?
Kolejny niezmiernie istotny element to czytelna struktura. Zdezorientowanemu, zagubionemu użytkownikowi trudniej będzie stać się naszym klientem. Dobra nawigacja pozwoli nam tego uniknąć, a przy okazji ułatwia indeksowanie robotom Google.
Przejrzysta musi być także treść, bez której nie dziś skutecznego pozycjonowania. Cechować ją powinna zarówno unikalność, jak i atrakcyjność, co wymaga nie tylko lekkiego pióra. Nie możemy wymagać od przeciętnego internauty, że zechce zmierzyć się ze ścianą tekstu. Stosujmy więc nagłówki pozwalające wychwycić główne zagadnienia, a także wypunktowania, listy czy wydzielone pola z najważniejszymi kwestiami. Wszystkie te aspekty pomagają dla usera w skupieniu się na tekście.
Wreszcie, prześledźmy całą ścieżkę, jaką ma do pokonania użytkownik, zanim dokona oczekiwanej przez nas czynności – złoży zamówienie bądź zapytanie ofertowe. Czy jest ona dostatecznie prosta i intuicyjna? Czy nie jest zbyt długa? Czy wszystkie niezbędne informacje są należycie wyeksponowane już od samego początku? Pamiętajmy, że jego zachowanie może okazać się odmienne niż zakładaliśmy i nie zmusimy go do innego – to nam pozostaje się dostosować i to tu jest recepta na sukces.Interfejs użytkownika (UI) i User Experience (UX) są ważnymi elementami, które przyczynią się do sukcesu Twojej strony Musisz upewnić się, że są one zoptymalizowane pod kątem pozytywnego wpływu na SEO.
Oczywiście znalezienie odpowiednich ustawień dla swojej witryny nie zawsze jest proste. Często wymaga to wielu testów, uzyskania opinii od użytkowników i umiejętności technicznych.
Dawid
30 sierpnia 2021Core web vitals zmieniły podejście projektantów szablonów SEO. Dostępne są bardzo dobre szablony SEO jednak nie ma na nich zoptymalizowanych tekstów takich jak na polskim blogu edytora treści Article Insights.