Jak wybrać nazwę domeny przyjazną SEO
Nazwy domen i ich wpływ na SEO. Dowiedz się, jak wybrać najlepszą
Walka o dobre pozycje na liście wyników Google już wiele lat temu była znacznie łatwiejszą, jeśli dysponowaliśmy właściwą domeną. Choć wiele się zmieniło i liczba istotnych czynników znacznie wzrosła, nadal jest to kwestia, której warto poświęcić odpowiednio dużo uwagi, jeśli pozycjonowanie stron internetowych ma przynieść pożądany rezultat. Przyjrzyjmy się więc temu zagadnieniu bliżej i dowiedzmy się, jak wybrać taką domenę, aby stanowiła ona nasz istotny atut w wyścigu do czołowych miejsc.
Czym jest domena? Może warto zadbać o SEO i zawrzeć w niej słowa kluczowe?
Domena to jak wiemy adres naszej strony, który umożliwia jej odnalezienie w sieci. Już wiele lat temu stało się jasne, że jego postać nie może być przypadkowa. Dobrze brzmiący i łatwy do zapamiętania, który możemy wyeksponować na wszelkiego typu materiałach reklamowych, będzie dużym ułatwieniem dla potencjalnych klientów. Warto jednak zadbać także o pozycjonowanie stron i zawalczyć i o tych, którzy mogą nas znaleźć w Google. Taka intencja stoi często za używaniem domen EMD (ang. Exact Match Domain), czyli dokładnego dopasowania. To często dobry pomysł, obecnie jednak sam taki adres to za mało. Więcej – jeśli nie towarzyszą mu dobre linki i treści, wyszukiwarka najpewniej potraktuje taką stronę jak spam. Trzeba więc wykonywać pozycjonowanie SEO rozważnie. Może niekiedy lepiej zadbać także o promocję marki?
Wpływ domen na pozycjonowanie stron internetowych jest istotny
Obecnie postać domeny nie wpływa na pozycjonowanie Google tak bezpośrednio jak dawniej, jednak nadal ma duże znaczenie. Czytelne, atrakcyjne, budzące zaufanie i łatwe do zapamiętania sprzyjają wszak wzrostowi odwiedzin, zachęcając do kliknięcia, a to sprawia, że pozycjonowanie stron staje się łatwiejsze. A zatem – mimo wszystkich zmian, jakie zaszły w ciągu minionych lat, cały czas warto wybierać domenę z dużą rozwagą.
Zwłaszcza, jeśli nabywamy ją na rynku wtórnym. Wówczas konieczne jest sprawdzenie jej zaplecza – jeśli prowadzą do niej niskiej jakości linki, lub dotyczące innych fraz kluczowych, pozycjonowanie stron www będzie wymagało dodatkowego nakładu pracy. Może być jednak i tak, że dotychczasowy bagaż domeny da nam już na początku pewną przewagę.
Wybierz odpowiednie rozszerzenie, a pozycjonowanie SEO będzie jeszcze łatwiejsze
Rozszerzenie strony to jeden z istotnych czynników decydujących o tym, jak będzie ona postrzegana przez użytkowników sieci. Dlatego także ono nie powinno być przypadkowe – jeśli swoją ofertę kierujemy nie tylko do mieszkańców naszego kraju, zamiast .pl warto rozważyć .com bądź .eu. Oprócz tego jednak zyskują popularność końcówki wskazujące konkretną branżę, takiej jak .tech, czy np. .store wskazujący internautom, że mają do czynienia ze sklepem, co sprzyja decyzji o kliknięciu, a więc w konsekwencji także powoduje, że pozycjonowanie Google przynosi lepsze efekty.
Może zakup domeny z odpowiednia nazwą i historią?
Na rynku wtórym można również znaleźć domeny, których linki zewnętrzne są dobrej jakości, a słowa kluczowe są powiązane z naszym biznesem. Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać przed kupnem domeny, jest sprawdzenie jej dostępności. Jeżeli jest zajęta takiej sytuacjach warto skontaktować się z właścicielem w celu odkupienia adresu, który już na starcie posiada przewagę.
Częstym błędem popełnianym przez nabywców domen z rynku wtórnego, jest zapominanie o fakcie, że każda z takich domen posiada swoją historię – nie zawsze pozytywną
Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, oceniając jakość domeny:
- Poprzedni content strony – ważna kwestia to sprawdzenie poprzednich tresci, jaka były umieszczone pod danym adresem, możemy posłużyć się mechanizmem „Wayback Machine” dostępnym pod adresem http://archive.org/web/.
- Wiek domeny i ciągłość historii
- Czy domena posiadała widoczność w wyszukiwarce
- Obecność na czarnej liście
- Przekierowania
- Profil linków przychodzących – negatywny, bądź pozytywny wpływ na jakość domeny ma ilość i jakość linków, które do niej prowadzą.
Gdzie szukać używanych domen?
- Bazy wygasłych domen – skorzystanie z baz wygasłych domen jak na przykład http://www.seodomeny.pl/deleted (update każdego dnia )
- Giełdy domen – Do najpopularniejszych giełd w Polsce należą Aftermarket.pl i Premium.pl. Kupno domeny na giełdzie zwykle wiąże się z dużo większym wydatkiem niż wyżej wymienione metody, jednak pozwala nam zaoszczędzić mnóstwo czasu.
- Wyszukiwanie broken links – Za pomocą darmowego programu Xenu
Podsumowując: nazwa nie tylko ma spełniać standardy wyszukiwarki Google. Przede wszystkim ma być łatwa w zapamiętaniu i kojarzona przez użytkowników dlatego bardzo ważny jest trafny wybór ponadto dla skutecznego pozycjonowania musi iść w tym odpowiednia optymalizacja strony, a także budowa bazy silnych linków.
Doświadczony zespół agencji IN zaprasza do współpracy. Z nami wybierzesz odpowiednią domenę oraz wykorzystasz jej potencjał w pełni!