Linkowanie wewnętrzne – jak wpływa na Pozycjonowanie Stron?
Pozycjonowanie strony internetowej to nie tylko działania na zewnątrz, jak linkowanie z innych serwisów. Oczywiście taka optymalizacja SEO ma niebagatelny wpływ na pozycję witryny, ale nie mniej ważne są dla niego procesy zachodzące bezpośrednio na stronie. Dlatego profesjonalne agencje kładą tak duży nacisk na techniczną optymalizację, wartościowe treści w witrynie oraz linkowanie wewnętrzne. Chcesz dowiedzieć się, jak ten ostatni proces działa i jakie korzyści może Ci przynieść? Przeczytaj poniższy artykuł!
Co to jest linkowanie wewnętrzne?
Każda strona internetowa zawiera linki wewnętrzne i zewnętrzne.
Link wewnętrzny to link z jednej strony do drugiej strony w tej samej domenie. Mówimy o zwykłych linkach tekstowych z jednej strony w witrynie do drugiej. Oczywiście nawigacja w Twojej witrynie jest przykładem wewnętrznego linkowania, ale tutaj mówimy o linkach w treści, na stronach. Google używa linków, aby dowiedzieć się, jakie treści w Twojej witrynie są powiązane i jakie są ich wartości.
Na czym polega linkowanie wewnętrzne?
Wbrew pozorom nie tylko linkowanie zewnętrzne ma wpływ na pozycjonowanie SEO Twojej witryny. Również dobrze przeprowadzone prace na stronie pomagają w osiągnięciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Google indeksuje witryny, podążając za linkami, wewnętrznymi i zewnętrznymi, za pomocą Google bota. Googlebot korzysta z map witryn i baz danych z linkami odkrytymi podczas poprzednich indeksowań, aby określić, gdzie dalej. Za każdym razem, gdy robot znajdzie nowe linki w witrynie, dodaje je do listy stron do odwiedzenia w następnej kolejności. Jeśli Googlebot znajdzie zmiany w linkach lub uszkodzone linki, zanotuje to, aby indeks mógł zostać zaktualizowany. Program określa, jak często będzie indeksować strony. Aby upewnić się, że Googlebot może poprawnie zaindeksować witrynę, musisz sprawdzić jej indeksowalność. Google może ustalić związek między różnymi stronami, postami i inną treścią. W ten sposób Google sprawdza, które strony w Twojej witrynie dotyczą podobnych tematów.
Oprócz zrozumienia związku między treściami, Google dzieli wartość linku między wszystkie linki na stronie internetowej. Często strona główna witryny ma największą wartość linku, ponieważ ma najwięcej linków wstecznych. Ta wartość linku zostanie udostępniona między wszystkimi linkami znalezionymi na tej stronie głównej.
Co uzyskujemy dzięki linkowaniu wewnętrznemu?
Bardzo ważne jest, aby regularnie usprawniać SEO witryny przez odpowiednia wewnętrzną strategię linkowania. Dodając odpowiednie linki wewnętrzne, upewniasz się, że:
- Google doskonale rozpoznaje Twoją witrynę i ma wgląd w każdy jej zakamarek. Roboty nie lubią, kiedy coś się przed nimi ukrywa, dlatego możesz być pewien, że taka optymalizacja strony poskutkuje wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania.
- Linkowanie wewnętrzne sprawia, że użytkownik dłużej przebywa w witrynie, a co za tym idzie, zmniejsza się współczynnik odrzuceń dla Twojej strony, a internauta będzie miał poczucie, że odpowiada ona na jego potrzeby.
- Odnośniki do artykułów blogowych podniosą pozycje słów kluczowych, które wybrałeś, a także zmniejszą ryzyko ich kanibalizacji.
- Jest ono bezpieczniejsze, niż pozycjonowanie stron WWW na zewnątrz, gdyż minimalizuje ryzyko otrzymania kary za spamerskie linki.
Linkowanie wewnętrzne – jak wykonać je poprawnie?
Czas przekuć teorię na praktykę i dowiedzieć się, jak linkować, by przyniosło to wymienione korzyści. Gdy ktoś pyta nas o sprawdzone sposoby na linkowanie wewnętrzne, w firmie Inpozycjonowanie zawsze przytaczamy poniższe wskazówki:
- Zamieszczaj w starszych wpisach odnośniki do nowszych. Jeżeli w grę wchodzi serwis z poradami albo firmowy blog, zawsze możesz posiłkować się archiwalnymi artykułami.
- Sklepy internetowe mają pod tym względem rozbudowane możliwości. Wystarczy, że na podstronie produktu zawrzesz informację: „użytkownicy kupujący ten produkt wybrali również…”. To zachęci klientów do zakupu i wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie w Google.
- Jeśli Twoja witryna jest duża (posiada na przykład 100 podstron), jej optymalizacja SEO staje się trudnym zadaniem. Rozwiązaniem okaże się profesjonalna mapa strony, dzięki której nawigacja będzie prostsza.
- Zwróć uwagę na wygląd linków. Niech słowa kluczowe będą brzmiały dokładnie tak, jak te, które chcesz pozycjonować albo bardzo podobnie.
Linki bez śledzenia – ( nofollow )
Prawdopodobnie masz na swojej stronie linki, które nie są ważne dla SEO. Jeśli masz na przykład link do logowania dla swoich klientów na stronie głównej, a nie chcesz stracić wartości linków istotnie jest ustawienie znacznika no-follow. Tag „no-follow” prosi Google, aby nie podążał za linkiem: więc wartość łącza nie zostanie utracona. Tak było kiedyś, obecnie mówi się o tym ze Google uznaje każdy link jako link i niestety tracimy wartości łącza. Dlatego sensowniej jest mieć mniej linków na stronie zamiast „nie śledzić” niektórych linków.
Linkowanie wewnętrzne – Anchor text
Kiedy już zdecydujesz, które linki powinny znajdować się na stronie, a które strony powinny uzyskać wartość linku, ważne jest, aby użyć odpowiedniego tekstu kotwicy. Anchor text opisuje linkowany artykuł i zachęca odwiedzających do kliknięcia. Link musi zapewniać wartość dla użytkownika, a tekst kotwicy jest najważniejszym sposobem przekazywania wartości tego linku. Zachowaj to naturalnie. Nie wymyślaj gównianych zdań dla wyrażenia kluczowego w dopasowanych słowach kluczowych lub słowach kluczowych. Jeśli to nie brzmi naturalnie, kiedy wypowiadasz to na głos, nie pisz tego.
Przede wszystkim dbaj o to, aby Twoje linki były odpowiednie. Nie spamuj tekstu zakotwiczenia i nie używaj ogólnego tekstu zakotwiczenia, aby nakłonić użytkowników do kliknięcia linku. Nie wypełniaj tekstu kotwicy słowami kluczowymi. Należy upewnić się ze anchor text wygląda naturalnie i strona nie zawiera xx linków na jedno słowo kluczowe, cały proces linkowania wewnętrznego należy wykonać z zdrowym rozsądkiem.
Chociaż bezwzględnie powinno się szukać zewnętrznych linków do swojej witryny, jednak nie zapomnijmy również zarządzać wewnętrznymi linkami. Dzięki solidnej wewnętrznej strategii linkowania możesz pokazać, które treści są powiązane, a które z Twoich artykułów są najbardziej pouczające i wartościowe. Aby w pełni wykorzystać linki wewnętrzne, staraj się dodawać tylko te linki, które stanowią prawdziwą wartość dla użytkowników. Napisz dla nich świetny tekst kotwicy, aby czytelnicy wiedzieli, że ten link został starannie wybrany, aby pomóc im dowiedzieć się więcej. Jeśli zastosujesz się do wskazówek zawartych w tym poście, zarówno Google, jak i użytkownicy lepiej zrozumieją Twoją witrynę, co z kolei zwiększy Twoje szanse na awans. Jeżeli jednak masz wątpliwości, z chęcią pomożemy i odpowiemy na wszystkie pytania.
michau
14 października 2019z ciekawosci – duzy macie ruch na blogu ? 🙂
brakuje mi tutaj odpowiedzi na pytanie z naglowka – jak wplywa to na seo – bo informacja ze 'mozna dodawac internale’, to nie to samo co 'daje to +1 do seo’ 😉
szacun ze uzywacie je u siebie – aczkolwiek na starych artach warto dac 'zwrotke’ do tych nowych tresci
[https://inpozycjonowanie.pl/black-hat-seo-vs-white-hat-seo-podstawy-pozycjonowania-stron/]
to znacznie wydluza proces tworzenia internali – wiec warto wczesniej zrobic content plan [temat na nowy wpis? :P] .. macie wp – jest masa wtyczek ktora Wam to ulatwi – pokazujac co do czego linkuje.
Ale – nadal nie daje to odpowiedzi – czy warto sie tym zajmowac dla samego robienia tych internali.. 😉
pozdrawiam